Zwakke motorisering?

(DAF 44 Brandweer Gemeente Diemen, 1971, Autocult, 12015, 1:43)

Met de 600 betrad DAF in 1958 voor het eerst de markt van personenauto’s. Nieuwe types volgden elkaar in rap tempo op en in september 1966 werd de 44 gepresenteerd. Ondanks zwakke motorisering (34 pk) en zijn betrekkelijk eenvoudige uitrusting bleek de DAF 44 populair bij het hoofdzakelijk Nederlandse koperspubliek en de auto bleef tot 1974 in productie. Vanaf 1972 had het Zweedse Volvo een aandeel in de productie bij DAF. Een in 1971 geproduceerde DAF 44 trok in de tweede helft van de jaren ’70 de aandacht van de brandweer in de Gemeente Diemen, een plaats met in die dagen zo’n 20.000 inwoners in de provincie Noord-Holland. De plaatselijke brandbestrijders wilden hun 50-jarige jubileum op passende wijze vieren en besloten een tot dat moment civiele DAF 44 tot brandweerwagen om te toveren. Het waren de brandweermannen zelf die de kleine personenwagen voor zijn nieuwe taak geschikt maakten. De complete achterkant ter hoogte van de raampartij werd verwijderd en het overgebleven gedeelte van de carrosserie was klaarblijkelijk stijf genoeg om deze conversie op te vangen. Bovenop monteerde men een constructie uit staal en hout bestaande uit twee aan de zijkant gemonteerde banken, waarop aan elke kant twee brandweerlieden plaats konden nemen. Samen met chauffeur en bijrijder konden zo zes personen vervoerd worden. Functioneel was het voertuig ook: aan de achterkant bevond zich een constructie met een zuigslang en een uitschuifbare ladder. Als men de eigentijdse getuigenissen mag geloven werd door de omgebouwde DAF 44 ook nog een draagbare spuit op een aanhanger meegenomen. Hoe zo zwakke motorisering? Het origineel zou nu in bezit zijn van de personeelsvereniging van de brandweer De Bilt. Het miniatuur is van Autocult en de schaal is 1:43. (BW)