Regio West, Utrecht & Rijnmond | Regio’s bij Nederhoff

Regio West, Utrecht & Rijnmond | Regio’s bij Nederhoff

Op zaterdag 4 september ging de NAMAC voor een tweede maal op bezoek bij Kraanbedrijf Nederhoff in Gouda. Ons eerste bezoek was in september 2018. Rob Vermeulen had ons verteld, dat het bedrijf divers nieuw materieel in gebruik genomen had, dat best gezien mocht worden.
Het bezoek was georganiseerd door Regio West, samen met Regio Utrecht en Regio Rijnmond.
Tussen 10.00 en 11.00 uur druppelden de leden, die zich hadden aangemeld, binnen en werden
volgens RIVM-norm voorzien van koffie en koek.
Om 11.00 uur heette Herman Teunissen de aanwezigen welkom en legde uit hoe de dag eruit ging zien. De groep werd in tweeën gedeeld en het ene deel ging met Hans van Vliet, projectbegeleider van Nederhoff Kranen naar de kantine, waar een presentatie gegeven werd over het bedrijf.
De andere groep ging met Vincent naar buiten om het materieel te bekijken en te fotograferen.
Na een uur ging de eerste groep naar buiten en kreeg groep twee de presentatie.

Hans vertelde over het begin van het bedrijf. In 1949 werd het grijpkraanbedrijf gestart in Gouda door de montage van een kraantje op een Chevrolet truck uit de dump van het Amerikaanse leger.
Via het lossen van schepen, slaan van damwanden, heien ging het naar hijsen. In een later stadium verhuurde men kranen en kreeg men steeds meer naamsbekendheid door complexe opdrachten. De kranen werden steeds groter en zwaarder. Daardoor kwam er behoefte aan ballastwagens, omdat door de wetgeving het maximum treingewicht van een vrachtwagen de 100 ton niet mag worden overschreden. Zo werd ook de afdeling transport steeds belangrijker.
Om zich te onderscheiden van de concurrentie ligt de nadruk nu op kwaliteit. Zo worden projecten uitgevoerd van productieplaats naar de bestemming inclusief plaatsen, testen en opleveren. Dit alles wordt uitgevoerd met verschillende soorten kranen: telescoopkranen voor kortere projecten tot 700 ton, mobiele torenkranen tot een hoogte van de giek tot 63 meter.
De chauffeur van een trekker met autolaadkraan heeft ook een hijsbewijs, daardoor kan de unit flexibel worden ingezet. Rupskranen, die kunnen rijden met de last aan de haak, kennen meer beweeglijkheid. Er zijn ook roterende verreikers tot dertig meter. Er wordt ook gebruik gemaakt van kraanwagens met een Spierings bovenbouw, een Nederlandse constructie.
Op het parkeerterrein en in de loodsen was volop gelegenheid om het geparkeerde materiaal te bekijken en vragen te stellen. Op verzoek werd de laatste nieuwe Liebherr kraan van 109 ton en 8 assen naar buiten gereden om te fotograferen. Al met al was het een leerzame en interessante dag en we zijn Hans en Vincent en de Firma Nederhoff dankbaar voor de geboden gelegenheid het bedrijf nader te bekijken.

Ook Dennis van IMC bedankt voor zijn aanwezigheid met modellen en andere producten van de Firma Nederhoff.

Herman Teunissen