AIM 2024 2
AIM 2024 2

Wat vind je in Auto in Miniatuur nr. 2?

Lees het snel

Wat vind je in Auto in Miniatuur nr. 2?

Leden van de vereniging NAMAC ontvangen zesmaal per jaar ons clubmagazine Auto in Miniatuur.

Medio april verschijnt Auto in Miniatuur nr. 2, 2024

In dit nummer onder meer:

  • Op 18 mei houdt de NAMAC de ‘voorjaarsclubdag’, oftewel de Algemene Leden Vergadering in Noord-Holland, inclusief een bezoek aan het mooie museum ’t Loosje’. De uitnodiging staat in dit nummert, maar die is uiteraard alleen bestemd voor leden van de NAMAC.
  • De Citroën ‘Traction Avant’ is in de hele autohistorie één van de meest vooruitstrevende auto’s geweest die ook daadwerkelijk in productie zijn gegaan. Dit jaar, sterker nog: deze máánd, is het precies negentig jaar geleden dat die productie van start ging. De ‘Traction’ is niet alleen een auto die nu nog steeds heel veel autoliefhebbers aanspreekt, in de loop van die vele jaren zijn er ook enorm veel miniaturen van gemaakt. Thierry Goriot heeft in een uitgebreid verhaal inzicht in de historie en achtergronden van deze klassieker en presenteert een flink aantal miniaturen.
  • Voor het Verzamelaarsportret waren we op bezoek bij Robert van Sluyters van Nimwegen, die een prachtige collectie bezit van zowel miniaturen als boeken op autogebied. Zijn voorkeur ligt bij de Italiaanse ‘artigiani’, waarbij Ferrari en Alfa Romeo de boventoon voeren. Toch heeft hij juist niet de voor de hand liggende modellen en bovendien heeft zijn scherpe oog voor vormgeving hem tot diverse fraaie verbouwingen/verbeteringen gedwongen.
  • In ons vorige nummer hebben we gezien hoe HaWas in 3D-print cabines produceert, nu vertelt Hans Witte in zijn bekende stijl hoe deze zogenaamde ‘wagenmakerscabines’ zijn te gebruiken in de verbouwingen van vrachtwagens in de bekende schaal 1 op 50.
  • Het Louwman Museum in Den Haag is een plek waar elke autoliefhebber minimaal een keer naartoe moet. Er is een categorie liefhebbers die bij het mooiste automuseum in Europa niet alleen de collectie waarderen, maar ook het bijzondere gebouw. Ronald Visser heeft nu een bouwplaat ontwikkeld in schaal 1 op 250, waarmee die liefhebbers hun eigen exemplaar kunnen namaken.
  • ‘Slotracing’ was een aantal jaren een ware rage, daarin lag zelfs de basis voor heel de NAMAC. In de jaren zestig koos het Franse Jouef heel bewust voor een afwijkende benadering. Het gevolg daarvan is een aanbod miniaturen waarvoor nu nog steeds veel verzamelaars warmlopen. Bram Sijtsma geeft een overzicht van wat er gemaakt is, met de nodige achtergronden.
  • WSI voorziet de vrachtwagen-liefhebbers weer van een aantal nieuwe miniaturen, waarop velen zaten te wachten, zonder dat zelf te beseffen.
  • We kennen Honda als een merk dat vaak heel vooruitstrevend denkt. Eind jaren negentig bewezen ze dat weer met de eerste Insight, die hier wel te koop was, maar ze zijn heel zeldzaam gebleven. Ebbro is het enige merk dat ooit een miniatuur van de Insight uitbracht en Niels wist er eentje te vinden.
  • Het is niet veel transportbedrijven gegeven om hònderd jaar te bestaan. Den Hartogh deed dat wel en heeft bij die gelegenheid een voor Europa unieke Volvo vrachtwagen ingezet. Tekno kreeg het exclusieve recht daarvan éénmalig een miniatuur in 1 op 50 uit te brengen.
  • We kennen al een tijdje de rubriek ‘Truckverbouwing’. George Groenendijk zou daarin jaargangen van dit blad kunnen vullen. Dat doen we niet, we geven liever een inzicht in de vele ‘Dinkies die Dinky nooit maakte’, met unieke combinaties van veelal bestaande onderdelen.
  • DAF spreekt altijd tot de verbeelding, ook, nog steeds, als personenautomerk. Als het nieuwe merk Lagamo dan een 55 uitbrengt, dat schrééuwt dat als het ware om een vergelijking met een eerder Nederlands miniatuur van NEO. John Tits zet ze naast elkaar.
  • ‘Henkie Toys’ in Oudehaske is zo’n winkel waarvan veel verzamelaars stiekem dromen. Lekker vrijwel dagelijks met miniatuurauto’s bezig zijn en van die ‘handel’ gewoon je beroep maken. Wouter Verhey ging daar eens kijken.
  • Salmson is een van oorsprong Frans automerk geweest, dat vreemd genoeg ook in Engeland auto’s heeft gebouwd. Zowel net vóór als na de oorlog heeft Dinky Toys daarvan miniaturen gemaakt. Dat ehhh… is niet zó maar een Dinky, Jan Werner!
  • De rubriek ‘Autorariteiten’ omvat dit keer weer vooral nieuwe vraagstukken, de oplossingen van eerdere vragen zijn even in de minderheid. Kom op kenners, laat Rob van der Klugt weten wat je kunt vertellen over deze bijzondere miniaturen.
  • Het succes van onder meer Dinky Toys zette ook andere fabrikanten aan tot de uitgave van metalen miniatuurauto’s. DCMT deed dat onder meer met een Daimler Conquest, maar dat bleef een onbekende zeldzaamheid.
  • De Volvo 480 was ook ooit bedoeld om te verschijnen als cabrio, maar dat kwam niet verder dan een paar prototypes… èn een dasspeld. Kijk, die heeft de De-Monteur dus al vele jaren in bezit.
  • Héél veel miniatuurautonieuws, in alle soorten en schalen.

Plus natuurlijk alle vaste rubrieken, zoals het Clubnieuws, Beursberichten, ‘Tientje’, Evenementenagenda, Uitlaatkleppen.