Slotcarnieuws

Scalextric
In 1968 behaalde Ford voor de derde keer een overwinning op Le Mans. Scalextric brengt vijftig jaar later ter gelegenheid van dat feit een set uit met de drie Ford GT40’s in Gulf-kleuren die aan de start verschenen. De opvallende Gulf-set is spetterend, een fraaie verpakking en fraaie auto’s. Van de drie auto’s vielen er twee met pech uit. Alleen GT40 #9 van Rodriquez/Bianchi bleef in de race en won met een spectaculair verschil zijn klasse. 1968 was een zwaar jaar, slechts zestien voertuigen in de klasse waarin de winnende Ford reed, haalden de finish.

Ostero Slotcar Models​​​​​​​​

Het Italiaanse Ostero komt in 1:32 met twee modellen uit de 1978 Lotus-stal, de 79 JPS. Osteromaakt de wagen van Mario Andretti met #5 en die van Jean-Pier Jarier met #55, in diepzwart met goud. Mario Andretti werd dat jaar wereldkampioen en Lotus behaalde voor de zevende keer de constructeurstitel. Jarier is een ander verhaal. Hij verving de helaas in Monza zo tragisch verongelukte Ronnie Peterson; Jarier reed de laatste twee races. Ostero maakt de uitvoering die eind van het seizoen reed. De Andrettiuitvoering wordt tweehonderd keer gefabriceerd, van de auto van Jarier komen er slechts honderd. De modellen zijn fraai, te mooi om over de slotcarbaante scheuren. Een ererondje is oké, dan weer in de vitrine.

 

George Turner Models
Het Engelse GTM komt met vaak opvallende modellen. Dit keer in 1:32 een Chevrolet COE Artic1953. De ‘cab over engine’ trekker is eventueel te combineren met een oplegger uit het GTM programma. Als losse trekker is het gedrag op de slotcartrack redelijk, met een oplegger wordt het dramatisch. GTM heeft een tanktrailer in voorbereiding. Het moet niet gekker worden op de baan.

Naast 1:32 modellen brengt GTM voor het eerst een 1:24 slotcarkit, de legendarische en zeer Britse Mini Cooper. Het model is klein, smal, pittig en verlaagd. Leuk detail is de oliekoeler net onder de radiatorgrille. De kit wordt geleverd met interieur en coureur. Foto’s: Slotrace02, 03 en 04