In de racerij zijn de gekste dingen verzonnen en toegepast. Soms met succes, maar vaak gaat het wat minder goed en dan zijn er ook nog regeltjes waar je overheen moet kunnen stappen. Om progressie te kunnen maken in de ontwikkeling van de Formule 1 en van de auto in zijn algemeen zijn durfals en slimme creatievelingen nodig. In 1968 paste het Lotus Pratt & Whitney gasturbine, toe in hun type 56, feitelijk een vliegtuigmotor. Die gemodificeerde ST6-gasturbine kreeg de bijnaam ‘Silent Sam’.
Tijdens de 500 mijlen van Indianapolis in 1968 zijn drie Lotussen 56 ingezet in het Lotus STP-team. Die hadden niet alleen een gasturbine, maar ook vierwielaandrijving en een zeer vooruitstrevend wigvormige body. Ondanks de innovatie vielen de Lotussen alle drie uit. In 1971 probeerde Lotus het opnieuw met een gasturbine in de Lotus 56B, nu in de Formule 1. Emerson Fittipaldi reed slechts drie races met weinig succes de 56B gasturbine.
Het Italiaanse Nonno Slot brengt nu in de schaal 1:32 de Lotus 56 STP # 30 uit 1968 van Mike Spence en de 56B F1 # 5 van Emerson Fittipaldi. Dit zijn twee zeer bijzondere modellen. De Nonno Slot miniaturen zijn superlicht en vrij eenvoudig van opzet door de het gebruik van Lexan voor de body. De bodemplaat is van metaal en zeer strak waardoor samen met het lage gewicht een uitstekend weggedrag is gegarandeerd. De modellen zijn kant-en-klaar voor € 74,90 alleen direct via Nonno Slot in Italië verkrijgbaar. (BSi)