pegaso bacalao
pegaso bacalao

Exclusief maar een beetje duur

(Pegaso Bacalao 1952, HobbyClassic, Schaal 1:32, Slotcar)

In 1952 werd hij gebouwd, de Pegaso Bacalao oftewel ‘kabeljauw’! De auto had eigenlijk geen naam, maar de werknemers van Pegaso gaven ‘m deze bijnaam, omdat de luchtinlaten aan de zijkanten leken op de kieuwen van een vis. De auto was een prototype vrachtwagen-bus-bestelauto. Deze is geconstrueerd door Carde & Escoriaza uit Zaragoza. De basis was het buizenframe van de Pegaso Z-401 bus. De wagen is ingezet als assistentie- en transportvrachtwagen voor Pegaso. De ‘vis’ was 11 meter lang, 2,5 meter breed en liefst 3,5 meter hoog. De inhoud was ruim genoeg om twee sportwagens van het merk naar wedstrijden te brengen. Met de vrachtwagen werden ook auto’s naar klanten in heel Spanje vervoerd. Bijzonder was dat de chauffeur in het midden zat en door liefst zeven ruiten om zich heen kon kijken. Achter de chauffeur was een wastafel met een watertank ingebouwd en er was veel gereedschap aan boord. De transporter is tot 1968 auto in gebruik geweest. In 1970 is hij naar de sloop gebracht, eeuwig zonde voor zo’n unieke verschijning. Bij HobbyClassic verschijnt het handgebouwde model van deze markante auto in een oplage van 200 stuks in de RTR-uitvoering voor een prijs van € 1.000 per stuk. HobbyClassic heeft dit model ook al eerder uitgebracht en men heeft ondanks de stevige prijs besloten om een gelimiteerde heruitgave te doen. (BSi)

pegaso bacalao
Pegaso Autotransporter 4 png
Pegaso Autotransporter 1
Pegaso Autotransporter 3
Pegaso 1954
Pegaso interieur
Pegaso 2