Bugatti, het begin

(Bugatti T13 # 13 1921 GP Italia Vetturette, Velasor 1:32)

In 1921 won Pierre de Vizcaya bijna de Italiaanse GP Voiturette een Bugatti Type 13. De auto was zo klein en simpel dat die door de concurrentie niet serieus werd genomen. Het vermogen was bescheiden, maar het weggedrag was superieur. Na drie uur racen werd De Vizcaya net geen winnaar. Dit was wel de start van het beroemde merk van Ettore Bugatti. Door het zeer goede resultaat in de Grand Prix van Brescia kreeg de auto later de bijnaam Bugatti Brescia. Het Spaanse ‘artisan’-merk Velasor brengt de Bugatti in de schaal 1:32 op de slotcarbaan. Het model is echter zo fraai, gedetailleerd, bijzonder en ook kostbaar dat er mee scheuren uit den boze is. Zo’n auto moet worden gekoesterd en beschermd. Een goede en mooie vaste plek in de vitrine is meer op de plaats. Het model is net als de echte auto klein en fragiel. Velasor heeft een juweeltje gefabriceerd met uiterst verfijnde details en fraaie materialen. Het stuur is opgebouwd uit metaal met echt houten ringen verbonden door metalen pennetjes. Het gaspedaal werkt echt. Chassis, carrosserie en motor zijn bijna net echt. Velasor bouwt exact 300 genummerde exemplaren en die worden aan de klant geleverd samen met een boek over de geschiedenis van de echte auto en zijn sportcarrière. Het model is alleen via de website van Velasor in Spanje te bestellen. (BSi)