187 Artitec Den Oudsten 1 compressed
187 Artitec Den Oudsten 1 compressed

De meest Nederlandse bus

(Standaard streekbus, Artitec 1:87)

Na de introductie nu een wat uitgebreider bericht over de standaard streekbus van Artitec in schaal 1:87. De meeste mensen denken een bus is een bus, maar niets is minder waar, zelfs als hij standaard wordt genoemd.

Binnen de periode waaruit de Artitec-bus stamt is men erin geslaagd een groot aantal verschillen aan te brengen en dan heb ik het niet eens over de kleur. Meest opvallend is de uitstapdeur. Bij de meeste bussen zit die deur in het midden, maar er zijn ook bussen met een achteruitstap, zoals de blauwe Arnhemse bus.

Het tweede verschil zit ‘m in de frontjes. Ze zijn niet alleen open of dicht, hoe fijn ook, de strip in het midden is bedrukt. Je ziet dan dat er twee busfabrikanten gemodelleerd zijn. Het zijn Den Oudsten en Hainje. Er zijn ook nog twee firma’s die voor de aandrijving zorgden, namelijk DAF en Leyland. De iets oudere Leyland-bussen kregen ook hun originele wielen. Opvallend bij Leyland was de rode as-kern. Dat die kern niet bij alle busbedrijven rood was, is te zien bij de Leyland-bussen van de NBM, CN en Midnet.

Natuurlijk zijn de meeste verzamelaars en modelspoor-bouwers vooral geïnteresseerd in de bus uit hun verleden. Zo moest bij mij de Friese bus komen, maar vooral ook de bussen uit de tijd dat ik in het Gooi woon. Er zijn al bussen van de NBM, Centraal Nederland en Midnet. Het wachten is op Connexxion.

Voor de verbouwers onder ons is ook te zien is hoe je de Artitec-bus kunt demonteren: eenvoudigweg de zijkanten achter de wielen iets uit elkaar trekken. (BSg)

187 Artitec Den Oudsten 1 compressed
187 Artitec Den Oudsten 6 compressed
187 Artitec Den Oudsten 2 compressed
187 Artitec Den Oudsten 5 compressed
187 Artitec Den Oudsten 3 compressed
187 Artitec Den Oudsten 3 Leyland wielen compressed