Op zaterdag 3 september was de NAMAC Regio Veluwe te gast bij BKV (Barneveldse Kraan Verhuur). Deze regiobijeenkomst lag al wat langer op de plank, maar door de bekende omstandigheden van het afgelopen jaar kon deze niet doorgaan.
Historie BKV
De oprichter van de BKV, Chris Deij, was smid en zijn smederij was gevestigd aan de Wesselseweg 166 in Kootwijkerbroek. De staalconstructies die smid Deij maakte, werden steeds kolossaler. Om zo’n staalconstructie goed op de plek te krijgen was een hijskraan nodig. De eerste hijskraan was een Bedford, een oud legervoertuig, dat geheel werd omgebouwd tot kraan. Sinds die tijd is de familie bevangen door het kraanvirus: snel, veilig en nauwkeurig elke last omhoog hijsen.
Het bedrijf werd overgenomen door een Engels bedrijf, maar dat beviel Chris Deij niet vanwege het ontbreken aan vrijheid. Om die reden begon Deij senior in 1979 opnieuw met ondernemen, maar dan onder de naam Barneveldse Kraanverhuur. Die naam bestaat anno 2022 nog steeds. De eerste kraan die de familie ooit kocht kon 18 ton tillen, nu wordt er 750 ton getild.
Huidige situatie BKV
Momenteel wordt het bedrijf gerund door de tweede generatie. Dat zijn vier broers: Daan, Dick, Henry en Albert. De taakverdeling is duidelijk: Daan draagt als directeur de eindverantwoordelijkheid, Dick is verantwoordelijk voor de werkvoorbereiding en engineering, Henry stuurt de planning aan en Albert geldt als de ‘Willie Wortel’ en fungeert als de technische man. Het wordt als een groot voordeel gezien dat de BKV een familiebedrijf is. Overleg over aanschaf van een nieuwe kraan gaat niet zo officieel: een fles wijn erbij, de benen gaan op tafel en er volgt een besluit.
Ontwikkeling
De BKV beleefde afgelopen decennia een fikse groei. Van een kraanverhuurbedrijf dat vooral georiënteerd was op de eigen regio, is het werkgebied veel groter geworden. Opdrachten in Nederland, België, Frankrijk, Luxemburg en Duitsland volgen elkaar op. Die veranderingen zijn ook het gevolg van de marktkeuzes die ze gemaakt hebben. Hierdoor zijn bijvoorbeeld de windmolenmarkt en de maritieme sector aangeboord.
BKV schafte onder meer een 750 tons telescoopkraan aan, later werd deze gevolgd door een 600 tons rupskraan. Het zijn onvoorstelbare staaltjes van techniek, waarmee voornamelijk windturbines worden opgebouwd. Iedere kraan heeft zijn eigen chauffeur en er is meestal een volgwagen met onderdelen waarop gewichten, stempelplaten en kraandelen worden vervoerd. De opbouw van een standaard kraan duurt een uur, maar voor ieder verlengstuk komt er een uur bij. Het bedrijf heeft nu circa 30 kranen en het onderhoud wordt in eigen huis uitgevoerd. BKV betrekt al het materiaal van Liebherr. Een kraan heeft een levensduur van gemiddeld 8-9 jaar, maar kranen zijn soms zo sterk dat ze veel langer meegaan. Ingeruilde kranen worden verkocht naar landen in het Midden-Oosten of Afrika.
Slot
Er viel nog genoeg te vertellen en te zien maar om kwart voor twaalf werd de bijeenkomst met een zeer goed gevoel afgesloten, nadat we nog even in de kamer hebben gekeken waar de modellen stonden opgesteld. Bij het verlaten van het pand ontvingen we allemaal nog een fles ‘kraanwater’ (24% gedistilleerd). De NAMAC Regio Veluwe bedankt de BKV hartelijk voor het feit dat het mogelijk was om dit mooie familiebedrijf te bezoeken. Ook dank aan Rianne voor de koffie en het uitreiken van het kraanwater.
Kijk voor de volgende bijeenkomsten van regio Veluwe op de website www.namac.nl. Op 12 oktober geeft Hans Horlings in Apeldoorn een presentatie over “DAF trucks door de jaren heen”. Locatie: ORCA, Germanenlaan 360 in Apeldoorn. Aanvang 19.30 uur.
Hans Nuis