Of Roemeense Fransman? Kort en goed, in 1976 sloten Citroën en de Roemeense regering een joint venture met de naam Oltcit Craiova met de bedoeling Citroëns voor Roemenië en voor de export te bouwen. Het Prototype-Y ontwerp van Citroën werd overbodig, omdat Peugeot een eigen ontwerp voor een kleine auto inbracht. In Roemenië ontwikkelde men uit het Prototype-Y de Oltcit Special en Oltcit Club. De Special had een tweecilinder en de Club een viercilinder van Citroën onder de motorkap. De nieuwe modellen gingen in 1980 in productie. In 1985 bracht Citroën de Axel op de markt, een Oltcit Club met Citroën badge. In West-Europa werden de auto’s vanwege de slechte bouwkwaliteit geen succes. Triple 9 heeft het aangedurfd van zowel de Oltcit Club als de Citroën Axel 1:18 modellen te maken. Niets kan open, maar de bestuurbare voorwielen geven iets extra’s aan deze bijzondere modellen, waarvan de bouwkwaliteit aanmerkelijk beter is dan die van het origineel. (BSp)