Uitbundige homologatiemodellen voor op de weg, om zo te kunnen deelnemen aan een bepaalde raceklasse. Dat is iets uit het verleden, toch? Nou, niet bij Toyota. Het wilde met de Yaris blijven deelnemen aan het WRC, maar de vijfdeurs carrosserie van de in 2020 geïntroduceerde nieuwe Yaris vond men niet geschikt. Men wilde een driedeurs, maar je mag alleen aan het WRC deelnemen met productiemodellen waarvan er minstens 2.500 per jaar worden geproduceerd. Wat doe je dan?
Nou, tegen de trends in ontwikkelde Toyota speciaal voor het WRC een driedeursvariant van de Yaris. De straatversie luistert naar de naam GR Yaris en heeft nog maar zijdelings te maken met het gelijknamige ‘brave boodschappenwagentje’. De GR Yaris, waarvan er overigens ruimschoots voldoende worden geproduceerd om aan de homologatie-eis te voldoen, is een volbloed ‘hot hatchback’ volgens traditioneel recept. Dat gebeurt niet vaak meer, dat voor deelname aan de autosport een homologatiespecial voor op de openbare weg wordt ontwikkeld. Niet bij alledaagse auto’s zoals een Yaris in ieder geval.
Deze miniatuurversie komt van Hobby Japan. Dat is voor 1:64-begrippen niet het goedkoopste merk, maar het resultaat is wel zeer geslaagd. Zie de foto’s en let daarbij vooral ook op de mooie weergave van het koolstofvezel dak. En ach, vergeleken met het gemiddelde 1:43-model valt de prijs wel weer mee. Onder meer Tom’s Modelauto’s heeft hem in huis. Fijn, want de verkrijgbaarheid van Hobby Japan is in Europa nog wel eens lastig. (NJ)