Een verrassing van Tarmac Works. Dat richt zich normaal gesproken op raceauto’s en sportieve straatauto’s, maar nu komen ze ineens ook met een Mitsubishi Fuso Super Great van modeljaar 2017. Het is een typisch Japanse vrachtwagen: een vierassige motorwagen met dubbele vooras en een in verhouding kleine wielmaat. Inladen doet men niet aan de achterkant, maar in plaats daarvan scharnieren de zijwanden omhoog (en deels naar beneden). Dit exemplaar is uitgevoerd in de demokleuren van Mitsubishi Fuso, maar Tarmac heeft het model ook al aangekondigd in de kleuren van EVA Racing en in de bekende blauwe Gulf-kleuren. Zo is er toch weer een link met de autosport: je kunt er twee 1:64-auto’s in vervoeren. Wel vanaf de zijkant met een heftruck inladen, dus.
De truck kost afhankelijk van de uitvoering ongeveer 80 euro. Daarmee is het met stip het duurste model uit het Tarmac-assortiment. Vergeleken met de gemiddelde 1:64-auto is de truck ook aan de prijs, maar vergelijk je het met andere 1:64-trucks dan valt dat wel mee. Vergelijk je het bijvoorbeeld met de prijs-kwaliteitverhouding van het voordeliger, maar eenvoudiger GreenLight, of het mooiere maar duurdere First Gear, dan zit Tarmac Works er mooi tussenin.
De Mitsubishi Fuso is ook mooier gedetailleerd dan ik persoonlijk van Tarmac Works had verwacht. De foto’s spreken wat dat betreft wel voor zich. De twee auto’s die op een van de foto’s als lading figureren worden niet meegeleverd. Wij zagen de mooie Japanse truck bij Tom’s Modelauto’s. (NJ)