In tegenstelling tot de Mk1 werd de Mk2 volledig gebouwd door Ford zelf die de motoren en andere componenten monteerde, aangeleverd door Lotus. Gelanceerd in 1967 als de Ford Cortina Lotus (in plaats van Lotus-Cortina), werd de Mk2 in 1968 omgedoopt tot Cortina Twin Cam om overeen te komen met de Escort Twin Cam, die dezelfde Lotus-motor had. De hier gemodelleerde Cortina Twin Cam is een van de slechts vijf gemaakt in Anchor Blue, wat een speciale kleur was, maar ook een wagen met een verhaal. Deze werd besteld door de in Sheffield gevestigde dokter, Subodh Kapoor, die blijkbaar de prestaties van zijn grote 6-cilinder Zephyr wilde, maar in een kleiner, wendbaarder pakket. Het werd voor het eerst geregistreerd in maart 1969, waardoor het een van de slechts 1230 Series 2-exemplaren is die ooit zijn geproduceerd. Nadat hij ergens in de jaren tachtig wit was geverfd, werd hij eind jaren negentig door zijn zesde eigenaar, David Slaney, uitgebreid in zijn oorspronkelijke kleurenschema en specificatie hersteld. Hij behield de auto tot 2003 en deze is sinds 2018 eigendom van de in Essex gevestigde Sidney Hamilton, een enthousiast lid van de Ford Cortina Mk2 Owners Club. Hij exposeerde deze veel bewonderde wagen op de stand van de club op de NEC Classic Car Show in 2019. (BW)