Vlak voor het einde van het jaar bracht Spark nog even acht historisch interessante Formule 1-miniaturen uit. Ik pak er even twee vroegere Britse helden uit.
In 1967 verraste Lotus samen met Ford de hele racewereld met de Cosworth DFV-motor, die uiteindelijk uitgroeide tot de meest succesvolle krachtbron in heel de F1-historie. Jim Clark won met de Lotus 49 met die motor meteen de eerste race waarin die combinatie aan de start kwam, dat was in Zandvoort op 4 juni. Voor Clark zelf was zijn volgende overwinning nog belangrijker, want dat was zijn Britse ‘thuis-Grand-Prix’ op Silverstone. Die Lotus zien we hier en Lotus-kenners melden dat die in detail alweer anders was dan die in Zandvoort.
Ken Tyrrell startte zijn racing team vanuit een schuurtje, dat overigens nog steeds bestaat. Tyrrell startte in 1968 met de Matra MS10 en Jackie Stewart als rijder. Een jaar later werd deze combinatie wereldkampioen, de eerste van in totaal drie titel voor Stewart. In 1970 was er even een switch van het team naar een March 701, maar in 1971 verscheen de eerste echte Tyrrell (type 003) aan de start, met de Ford Cosworth DFV. Stewart reed hiermee naar zijn tweede titel, waarvoor hij zes overwinningen boekte. Toch gek dat Spark de auto van Tyrrell uit de Italiaanse grand prix kiest, want die won Stewart nou juist niet. (BvdA)