(Saab 95 HK, Zweden, 1965, Autocult, 09016, 1:43)
Zelfkennis is de eerste stap op weg naar verbetering. Deze uitspraak geldt zeker ook voor de geschiedenis van de Saab 95H. Daarbij moeten we niet het verhaal uit het oog verliezen van de Saab 92H camper, die in 1963 door Torsten Johannesson werd gebouwd en die door Autocult al in 2017 als model werd uitgebracht.
Kennelijk merkte Johannesson al zeer snel dat hij zich had vergist bij de keuze van een motor die slechts over 25 pk beschikte. Om zijn voertuig sneller te maken bouwde hij een tweede exemplaar, waarbij hij een iets grotere camper-carrosserie op het chassis van een Saab 95 monteerde. Die 95 ging pas vanaf 1965 in productie, dus dit kon niet eerder. Door gebruik te maken van het nieuwe chassis stonden hem nu 40 pk (2-takt!) ter beschikking en de constructeur noemde zijn creatie met een verwijzing naar het chassis ‘95H’. Ook het uiterlijk werd onder handen genomen, wat vooral aan de voorzijde opviel. Weliswaar zag het motorhome er bijna net zo treurig uit als zijn voorganger, toch leek het geheel iets volwassener en ook de gelijkenis met een auto was groter – misschien door het gebruik van de in het midden geplaatste grille van een Saab 95.
Het is aannemelijk dat voor de ontwerper uiteindelijk ook het vermogen van 40 pk te krap was. Toen Saab in 1967 op 4-takt motoren overging, verving Torsten Johannesson de motor door een 65 pk V4 exemplaar, die op dat moment ook voor de Saab 95 personenwagens ter beschikking kwam. Tegen die tijd moet zijn droom het hart van de doorgewinterde kampeerder te bereiken al enigszins vervlogen zijn geweest. Zijn pogingen het voertuig te laten registeren liepen op niets uit en het bleef uiteindelijk bij dit ene exemplaar. Uiteindelijk bestaan er dus twee Saab campers, te weten de 92H en de 95H. Of dient de laatste nu de aanduiding 95HK te krijgen, zoals Autocult het miniatuur aanprijst? Wie het weet mag het ons melden! (BW)