Ongebruikelijke Duitse Symphonie

(Porsche Wanderer, Type 8, Urach von Reutter, 1932, Autopionieer, Autopionieer10, 1:43)

Eind 1930 richt Dr.-Ing. h.c. Ferdinand Porsche zijn eigen constructeursbureau op in Stuttgart. Op 25 April 1931 wordt deze in het handelsregister opgenomen. Als men de ingaven in dit register vergelijkt met de constructieopdrachten, dan komt naar voren dat de eerste zes posities (Type 1 t/m Type 6) zijn vrijgelaten. Dit lijkt bewust gedaan te zijn, om bij klanten niet de indruk te wekken dat zij de eerste zijn die een opdracht indienen. De ingaven Type 7 met 1,86 liter, de Type 8 met 3,25 liter en de Type 9 met 3,25 liter motor met compressor waren daarmee de eerste Porsche-constructies, met het merk Wanderer als klantennaam. Wij hebben het hier nu alleen over Type 8. Daarvan heeft Autopioneer een miniatuur uitgebracht.

Verantwoordelijk voor de carrosserie van de Type 8 was Erwin Komenda. Er zijn twee prototypes gebouwd van de Type 8. Eentje met een stroomlijn-carrosserie, die later door Herr Porsche zelf wordt gebruikt en een Limousine met een meer conventionelere carrosserie. Beide zijn in 1932 door Reutter in Stuttgart gebouwd.

Het is aardig om te melden dat de firma ‘Karosseriewerk Reutter & Co. GmbH’ in 1906 in opgericht. Op 1 December 1963 is deze carrosseriefabriek in Stuttgart-Zuffenhausen aan Porsche verkocht. Na 58 jaar eindigt daar de geschiedenis van het ene bedrijf, maar tegelijk ontstaat er een andere:  RECARO (afgeleid van REutter CAROsserie). Tegenwoordig is dat een wereldconcern, dat zich bezighoud met auto- en vliegtuigstoelen. Porsche is nog steeds klant van RECARO.

Door Reutter werd de type 8 aangeduid onder nummer 3374 met de naam Wanderer Urach-Limousine. In de archieven van Wanderer staat hij enkel als Type 8. Porsche ontwikkelde ook de achtcilinder-motor van de Typ 8. Daarmee kun je de wagen ook wel aanduiden als Porsche- Wanderer-Reutter. Ferdinand Porsche had daarmee zijn ontwikkelingsopdracht vervult. De Type 8 was tegelijk de eerste auto die Porsche in opdracht ontwikkelde en meteen ook de laatste met de achtcilinder van Wanderer. Wilt u nog meer nalezen of de geschiedenis van deze auto kunnen wij ook het boek ‘Stuttgarter Karosseriewerk Reutter – Von der Reform-Karosserie zum Porsche 356’ (ISBN-Nr. 978-3-7688-1829-2) van uitgever Delius Klasing Verlag aanbevelen. (BW)