(Ford Sierra RS500 Cosworth, Diamond White, Corgi-Vanguards, VA11707, 1:43)
In de raceregels voor de Groep A was het toegestaan om 500 evaluatie exemplaren te bouwen met meer extreme specificaties. Ford maakte gebruik van die mogelijkheid voor de Sierra RS Cosworth. Om die reden kreeg deze versie de toevoeging ‘500’. Dus, tussen 13 en 24 november 1986, bouwde Ford Genk een batch van 500 Sierra RS Cosworths, die daarna in Dagenham (Engeland) werden opgeslagen totdat de specificatie helemaal klaar was. Toen dat eenmaal gereed was, ging Aston Martin Tickford in Bedworth, Coventry, Engeland, tussen 18 en 28 juni 1987 aan de slag om deze 500 RS Cosworths te voorzien van een grotere Garrett AiResearch T04 turbocharger, een ‘flip’ op de achtervleugel en een duidelijke RS500 badge. De auto die Vanguards (Corgi) heeft gekozen als onderwerp van dit miniatuur is chassisnummer 1, het eerste gebouwde prototype en tevens één van de vier voorserie-productie auto’s die Ford zelf heeft opgebouwd. De echte auto was in privébezit en is nog in nagenoeg originele conditie, waarmee dit wellicht de waardevolste Sierra Cosworth ter wereld is. Dat laatste feit komt mede doordat deze wagen nooit enorm is aangepast of is geschikt gemaakt voor gebruik op circuit of rallyproeven, wat normaal wel vaak gebeurt met prototypes. (BW)