(Ford V8 Berlin-Rom Stromlinie, 1938, Autocult, 04033, 1:43)
In de geschiedenis van de Duitse Ford bestaat er een automobiel waarover de historici tot nu toe hebben gezwegen! Behalve twee eigentijdse foto’s vinden we in de literatuur geen nadere gegevens over een prototype dat werd ontwikkeld voor de groots opgezette lange-afstandsrace tussen Berlijn en Rome in 1938, die nooit heeft plaatsgevonden. Het regelement van deze, in de opperste regionen bedachte, prestigerit was uitsluitend bedoeld voor auto’s gebouwd tussen 1936 en 1938 werden door de deelnemende bedrijven in korte tijd extra snelle personenauto’s ontwikkeld. Een groot gedeelte van de rit moest worden gereden over de politiek belangrijke nieuwe snelwegen. Daarom was een sterke motor en een gestroomlijnde carrosserie van het grootste belang. Terwijl de modellen van Mercedes-Benz, BMW, Auto-Union en bovenal Porsche goed bekend zijn, is de auto van Ford Duitsland volkomen in het vergeetboek geraakt. De aandrijving van de personenwagen kwam van Ford’s eigen sterke V8-motor. Voor de carrosserie maakte de fabriek uit Keulen gebruik van hun samenwerking met ‘Karrosseriewerk Weidenhausen’ uit Frankfurt. Vermoedelijk in het begin van 1938 bestelde Ford een uiterst gestroomlijnde carrosserie voor de auto waarmee zij dachten te kunnen deelnemen aan de zo prestigieuze Duits-Italiaanse langeafstandsrit. Beïnvloed door de contemporaine inzichten in de aerodynamica ontwierp Karl Weidenhausen een modieus druppelvormig uiterlijk. In het interieur was slechts plaats voor de bestuurder en zijn bijrijder. Opmerkelijk in het ontwerp van de Ford was het feit dat de stroomlijn nergens werd onderbroken. Helaas is het prototype niet bewaard gebleven en is er ook geen enkele documentatie beschikbaar. Het blijft de vraag wat het bedrijf uit Keulen verder heeft gedaan met de sportieve tweezitter, toen de groots gepromote langeafstandsrit één week voor de geplande start op 26 september 1938 zonder enige opgaaf van redenen werd afgelast. (BW)