Alweer een jaar of twee geleden wisselde GreenLight van eigenaar. Kort daarna werd ons op de Spielwarenmesse verteld dat de nieuwe eigenaar het merk, met behoud van het bestaande assortiment, een iets andere insteek wilde geven. Dit jaar wordt op de Messe voor het eerst duidelijk wat we ons daarbij moeten voorstellen.
Het assortiment van het GreenLight zoals we dat kennen blijft vooralsnog behouden. De eerder aangekondigde Dodge Challenger van het moderne model en de nieuwe 2023 Ford Mustang zijn inmiddels klaar en kunnen we binnen een paar maanden in de winkels verwachten. De ontwikkeling van deze modellen is nog gestart onder de vorige eigenaar. Onder leiding van de nieuwe eigenaar is dat traject uiteraard afgemaakt, maar daarbij zijn de te openen motorkappen wel komen te vervallen. De nieuwe eigenaar is namelijk vrij kritisch als het gaat om het detailniveau. “Zaken zoals een te openen motorkap doen we goed of we doen het niet”, aldus een van de werknemers die we spreken. Met andere woorden, binnen de prijsstelling van deze GreenLight-modellen konden ze niet tot een detailniveau komen dat tot tevredenheid stemde.
De beursstand staat echter grotendeels in het teken van de nieuwe GreenLight Premium-lijn. Men trapt gelijk af met een hele vitrinewand vol met prototypes, plus een paar modellen die al productieklaar ogen. Op alfabetische volgorde: 2018 Chevrolet Camaro ZL1 (met en zonder Extreme Track Performance Package), 2019 Chevrolet Corvette ZR1, 2024 Chevrolet Corvette ZR1, 2020 Dodge Charger SRT Hellcat Widebody, 1998 Ford Crown Victoria, 1969 Ford Mustang Boss 302, 1970 Ford Mustang Boss 429, 1991 Honda Civic, 2007 Honda Civic Type R sedan, 1995 Honda Integra Type R, 2024 Nissan GT-R Nismo Appearance Package, 1999 Nissan Skyline GT-R, 2024 Saleen Mustang S302 Black Label, 2013 Shelby GT500, 2021 Shelby F-150 Super Snake, 2024 Shelby S650 Super Snake, 1994 Subaru Impreza WRX STi, 2000 Subaru Impreza WRX STi.
Als vanouds zien we veel Amerikanen, maar wel met wat meer sportiviteit en er wordt dus ook goed naar Azië gekeken. Het totaalplaatje doet wat denken aan bijvoorbeeld Mini GT, een vergelijking die GreenLight zelf ook maakt. Maar als GreenLight ook Aziatische auto’s gaat maken, wat is dan nog het onderscheid met een merk als Mini GT? “Het detailniveau”, zegt de werknemer resoluut. “Mini GT maakt bijvoorbeeld nooit remschijven bij hun modellen. Bij ons zal je straks zelfs kunnen zien dat er Brembo op de remklauw staat.” Qua prijs wordt voor de GreenLight Premium-lijn gemikt op een kleine vijftien euro. Dat is dus ook vergelijkbaar met Mini GT, ondanks het beloofde hogere detailniveau.
Boven Premium komt nog een nieuwe GreenLight-reeks: Highway. Voor de Highway-reeks haalt GreenLight alles uit de kast: te openen delen (in ieder geval de motorkap), sturende voorwielen en werkende vering. Als voorproefje is alleen nog een prototype te zien voor een 1967 Shelby GT500, die specifiek Eleanor uit Gone in 60 Seconds lijkt te zijn. Over verdere modellen wil men nog geen uitspraken doen. De GreenLight Highway-modellen zullen zo’n twee tientjes gaan kosten, wat nog steeds wel scherp is voor het beloofde detailniveau. (NJ)