Mini GT

Bij MiniGT zien we goed en slecht nieuws. Om dat laatste maar te hebben gehad: ondanks dat we al prototypen zagen, blijken aardig wat van de vorig jaar aangekondigde modellen te zijn geannuleerd. De Aston Martins, Maserati’s en sommige LB Works-modellen komen in het geheel niet, vanwege licentiekwesties. In enkele andere gevallen kiest men om verschillende reden voor een ander model van hetzelfde merk. In het bijzonder jammer is dat de nieuwe Defenders er toch niet lijken te komen, want daar zijn nog maar weinig miniaturen van. Waarschijnlijk kiest men nu voor een andere Land Rover.

Het goede nieuws dan: de modellen die wél komen. Daar zitten best een paar opmerkelijke, maar interessante keuzes tussen. Wat straatauto’s betreft komen de Bentley Mulliner Bacalar, de eerste Mazda MX-5, de huidige Porsche 911, de RUF CTR en meer versies van de Pagani Zonda en de huidige Corvette. De door Kaido House verbouwde Datsun 510 Pro Street valt wat uit de toon, al deed MiniGT met de LB Works-modellen al wel eerder aan tuning.

Nog verrassender is de aankondiging van een Formule 1-auto: de bekende zeswielige Tyrrell P34. Verder is de Mercedes-Benz Actros blijkbaar goed bevallen, want men kondigt een volgende vrachtwagen aan: de actuele Western Star 49X. Gezien de annuleringen waar dit verhaal mee begon moeten we de vele aankondigingen misschien met een korrel zout nemen, al beweert men de opstartproblemen nu echt achter de rug te hebben. Alles dat vanaf nu wordt aangekondigd, zou ook echt moeten komen.

Het aanbod wordt op korte termijn uitgebreid met twee snelle Duitsers. Een daarvan is de huidige Audi RS6 Avant. Misschien wel verrassender is dat men ook de Porsche Taycan Turbo S gaat maken. Daarmee zijn ze ondertussen niet meer de eerste, maar volgens mij zou dat wel het eerste echt betaalbare Taycan-miniatuur zijn. (NJ)