Ledenreis naar AutoWorld

De ledenreis van de NAMAC was dit jaar een ééndaagse trip naar het museum AutoWorld in Brussel, waar een thematentoonstelling werd gehouden naar aanleiding van het honderdjarige bestaan van carrosseriebouwer Zagato.

Met twee bussen, elk met hun eigen route, zijn de deelnemende leden op zaterdag 23 november naar Brussel gebracht. Het was wel een vroege start, maar toen iedereen eenmaal ‘wakker’ was, werd het best gezellig. Tja, zet een club autoliefhebbers bij elkaar en de gesprekken komen vanzelf. Bij de deelnemers zagen we een aantal leden die we bij veel meer evenementen tegenkomen. Die zijn van harte welkom, maar het was heel leuk om ook eens andere leden echt voor het eerst te ontmoeten. We hopen nou maar dat zij de gemoedelijke sfeer positief hebben ervaren.
Om elf uur was de ontvangst door de rondleiders van het museum. Die schonken vooral veel aandacht aan de vaste museumcollectie, maar vertelden daarbij ook veel zaken die doorgewinterde autoliefhebbers niet kenden. Eens te meer bleek dat België een veel grotere autohistorie heeft dan ons land, als je kijkt naar de merken die in de loop van de afgelopen eeuw bij onze Zuiderburen zijn geproduceerd.

De creaties van Zagato hebben de typische eigenschap dat je ze ofwel prachtig of afschuwelijk vindt. Dat geldt dan vooral voor de na-oorlogse modellen. In beide gevallen is het toch mooi een aantal van die zeldzaamheden nu eens in het echt te kunnen bekijken. Het museum heeft uiteraard ook een winkel met miniatuurauto’s en boeken. Diverse leden hebben hier gauw even een aanwinst gescoord, ook al is ‘Houten’ al over een week. (BvdA)